Sayfalar

2 Mart 2014 Pazar

ANLAYAMAZSINIZ " biz gıda mühendisiyiz "

2007 yılında üniversiteyi kazandığım da araştırmaya başlamıştım detaylı olarak bu mesleği.Eğitimimi tamamlarken her geçen gün sevmeye başlamıştım önemini kavramaya başlamıştım. Ve mezun oldu bu kız artık bir mühendis ama neyin mühendisi? evet Gıdanın da mühendisi mi olur canım denilen bir ülkede Gıda mühendisi olmuştum.

Gıdayı tanıtan reklamlar da bile doktorlar oynar, önüne gelen TV de katkı maddeleri kanser yapar! bunları tüketmeyin der... Anlatmakla bitmez bizim derdimiz. Devlet bünyesinde denetime gelen kişiler veteriner hekim ya da ziraat mühendisidir. önceki iş yerimde tamamen gıda mühendisinin anlayacağı prosesin olduğu yerde denetimde gıda mühendisinin olmayışı ilginç bir anımdır.Gelen kişiler prosesi bir anlatında öğrenelim demişti:) Bu içler acısı halimize gülmek inanın çok zor ANLAYAMAZsınız. Biz değerinin, öneminin hala kavranmadığı bir yerde bu mesleği yapmaya çalışıyoruz.

Geçtiğimiz günlerde Yavuz bey amcamız değil bu sefer Prof. Dr. Canan Karatay adlı hepimizin tanıdığı kişinin Facebook sayfasından Gıda müh. hakkında  açıklama yaptığı gündeme gelmişti.
Buna yorum getirmek istemiyorum.Çünkü artık bu tarz gereksiz söylemler , cahilce konuşmalar çok fazla olmaya başlandı.

Sizlere odamızın değerli mühendislerimizin ve akademisyen hocalarımızın desteğiyle hazırlanmış metni sunmak istiyorum.Onlar gerekli açıklamayı yapmıştır.



TMMOB Gıda Mühendisleri Odası ve Üniversitelerden
Kamuoyuna Bilgilendirme  
17.02.2014
13 Şubat 2014 tarihinde https://tr-tr.facebook.com/Canan.Efendigil.Karatay adresi üzerinden sosyal medyada
Canan Efendigil Karatay adıyla "Gıda Mühendisliği diye bir saçmalık çıktı! Gıda doğal olmalı neyin mühendisliği
bu? Gıda Mühendisliği olmaz!" yorumunu paylaşmıştır.

Facebook sayfası üzerinden paylaşmış olan bu ifadeler son derece cahilce, bilim ahlakından uzak ve haddini
aşan ifadelerdir. Bu yorumla ilgili olarak, Sayın Karatay‘a ulaşılmış,  bilgilendirme yapılmaya çalışılmış ve
bu açıklama kendisi tarafından yapılmadı ise bunun ilgili tüm taraflara açıklanması için birlikte basın açıklaması
yapmak amacıyla görüşme yapılmasına gayret gösterilmiş, ancak kendisinin görüşmeyi/açıklama yapmayı
reddetmesi nedeniyle bir sonuca ulaşılamamıştır. 

15.02.2014 tarihinde yine aynı sayfada, söz konusu sayfanın bir Facebook Fan sayfası olduğu; Prof. Dr. Canan
Efendigil Karatay ile hiçbir ilgisi bulunmadığı, paylaşımların bir kısmını Prof. Dr. Canan Karatay‘ın gazete ve
televizyon röportajlarından alıntı olduğu açıklanmıştır. Açıklamada; bu açıklamayı yapan kişi veya kurumun
ismi olmadığı gibi, bugüne kadar kendi adıyla gündeme yansıyan ve büyük tepki alan cümlelere
Prof. Dr. Canan Karatay‘dan da bir açıklama, yalanlama veya özür mesajı gelmemiştir.  

Bilim insanı iddiası ile toplumla sürekli görüşlerini paylaşmayı ve doğru yönlendirme görevini üstlenmeyi misyon
edinmiş görünen bir uzmanın, başta kendi mesleğine olmak üzere farklı disiplinlerde yetişmiş olan uzmanlara
olan saygısı ve sahip olması gereken etik kurallar gereği böyle bir yorumu yapmayacağı ortadadır.
Aksine bir durum, kendisine verilen eğitimi, bilimi ve etik değerlerini inkâr etmesi anlamına 
gelecektir. 

Bizler en az 30 yıldır bu ülkede gıda mühendisliği eğitimi veren üniversiteler ve bu mesleği temsil eden kamu
kurumu niteliğinde meslek odası olarak şunların bilinmesini arzu ediyoruz:

   -Doğal olan her şey daima sağlıklı anlamına gelmemektedir. Son derece faydalı doğal gıdaların yanı sıra,
toksik olan ve tüketilmesinde sakınca olan veya işlendikten sonra güvenli hale gelen pek çok gıda vardır. 
Hatta eğer gerekli kontroller sağlanmazsa güvenli olabilecek pek çok ürün de sağlık riskleri içerebilir.
Örneğin, bazı küfler tarafından üretilen mikotoksinler doğal koşullarda üretimde ortaya çıkar, önlemenin
yolu ise bu üretim sürecinde bu tehlikeyi önleyecek bir sistemi kurmaktan geçmektedir.
Köyde üretilmiş, evde kurutulmuş diye özellikle tercih ettiğimiz kırmızıbiberin ne denli temiz koşullarda
olursa olsun eğer parçalanmadan kurutulmuşsa aflatoksin içerme ihtimalinin yüksek olduğunu hangi ev
kadını, kaç çiftçi bilmektedir?

   -Ekmek de dâhil neredeyse tükettiğimiz tüm gıdalar (çiğ tüketilen sebze meyve hariç) ister ev koşullarında,
isterse sanayide üretilsin "işlenmiş ürün"dür. İşleme ve muhafaza bir zorunluluktur. Doğada un yoktur, bizlerin
tükettiği hali ile şeker yoktur. Yoğurt ve peynir yoktur.  Bir an için değirmenlerin, fırınların, kurutma
tesislerinin, süt fabrikalarının, zeytinyağı tesislerinin kapatıldığını düşünelim.  Güvenli, besleyici ve lezzetli
gıdaların her mevsimde ve her yörede bulunabilirliğini kim sağlayacaktır?

   -Gıda mühendisleri; hammaddeden gelen besin öğelerini maksimum düzeyde koruyarak,    minimum
kayıpla üretiminden tüketimine kadarki tüm süreçlerde sağlığa uygun, güvenli ve kaliteli gıda üretilmesi
temelinde eğitim alırlar. Bu temelle, geleneksel yöntemler de dâhil gıdaların üretiminde var olan sağlık
sorunlarının tespit edilerek bu sorunların önlenmesi, gıda üretim teknolojilerinin geliştirilmesi, gıda
maddelerinin ambalajlanması ve depolanması, üretilen gıdaların kalite kontrollerinin ve resmi denetimlerinin
yapılması, gıda alanında araştırma-geliştirme faaliyetlerinin yürütülmesi  konularında görev ve sorumluluklar
alırlar.

   -Değişen dünyada değişen tüketici ihtiyaçlarına cevap verebilmek üzere ürün çeşitlenmesi/yeni 
ürünlerin oluşturulması için de gıda işletmeleri ve gıda konusunda uzmanlaşmış meslek grupları vazgeçilmezdir. 

   -Sağlıklı yaşam için güvenilir gıdaya ulaşmak önemlidir. Hassas gruplar yani hastalar, yaşlılar ve bebekler,
metabolik rahatsızlığı olanlar başta olmak üzere, tüm bireyler tarafından tüketilen gıdaların ulaşılabilir ve
güvenilir olması, gıda bilimi ve onun uygulayıcıları olan gıda profesyonellerinin varlığı ile mümkündür. 
Bilinmelidir ki çölyak hastalarına glutensiz ürün üretmek, laktozu tolere edemeyen bünyelere laktozsuz süt
üretmek, kendi başına beslenemeyecek kadar hasta olan kişilere enteral beslenme ürünlerini üretmek,
uzayda tüketilecek gıdaları üretmek bir mühendislik işidir.

   -Dünyada ve ülkemizde gıda bilimi ve bu bilim ışığında bilgi ve donanımını hizmete dönüştüren meslek
mensupları olmazsa güvenilir gıdaya ulaşmak tesadüflere kalacak, dengeli ve yeterli beslenme için gerekli
ürünlerin birçoğuna ulaşmak hayal olacaktır.

   -Gıda Mühendisleri, gıda güvenilirliğinin sağlanmasında temel mesleklerden biridir. Ülkemizde, dört yıl
boyunca mühendis yaklaşımıyla "en iyi, en güvenilir gıdanın" nasıl üretileceği konusunda eğitim alan
meslektaşlarımız, güvenilir gıdanın üretiminde görev almaya devam ederek halkımızın güvenilir gıdaya
ulaşmasında anahtar rol alma görev ve misyonunu sürdürecektir.

Tüm bu doğruları kamuoyu ve tüketicilerin dikkatine sunuyor; söz konusu paylaşımla ilgili hukuki
haklarımız saklı kalmak kaydıyla Prof. Dr. Canan Karatay‘ı bu konuda bir açıklama yapmaya ve kendi
adıyla paylaşılan ifadeleri düzeltmeye davet ediyoruz. Bu ve benzeri olaylar sıklıkla yaşanmakta ve
kamuoyunun güvenli gıdaya ulaşımda algısını olumsuz etkilemektedir. İlgili kişileri, hali hazırda görev yaptığı
kurumları, kamu otoritelerini ve kamu kurumu niteliğindeki meslek odalarını göreve çağırıyoruz.  

Doç. Dr. Osman KOLAAdana Bilim ve Teknoloji ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Doç. Dr. Mehmet Sertaç ÖZERAdana Bilim ve Teknoloji ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Doç. Dr. Veli GÖKAfyon Kocatepe ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Mehmet İNANAkdeniz ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Aydın ÖZTANAksaray Üniversitesi
Prof. Dr. Aziz EKŞİAnkara ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Barbaros ÖZERAnkara ÜniversitesiSüt Teknolojisi Bölümü Öğretim Üyesi
Prof. Dr. Celalettin KOÇAKAnkara ÜniversitesiSüt Teknolojisi Bölümü Öğretim Üyesi
Yrd. Doç. Dr. Filiz YANGILARArdahan ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Mükerrem KAYAAtatürk ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. M. Murat KARAOĞLUAtatürk ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Yrd. Doç. Dr. Ayla ARSLANERBayburt ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Doç. Dr. A. Kemal SEÇKİNBursa Teknik ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Semra KAYAARDICelal Bayar ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Doç. Dr. Ersel OBUZCelal Bayar ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Cengiz CANERÇanakkale Onsekiz Mart ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Yrd. Doç. Dr. Oğuz AYDEMİRÇankırı Karatekin ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Yrd. Doç. Dr. Deniz BAŞÇankırı Karatekin ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Turgut CABAROĞLU           Çukurova ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Zerrin ERGİNKAYAÇukurova ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Hüseyin ERTENÇukurova ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Şebnem TAVMANEge ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Taner BAYSALEge ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Yekta GÖKSUNGUREge ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Ali Rıza TEKİNGaziantep ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Doç. Dr. Özlem AKPINARGaziosmanpaşa ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Halil VURALHacettepe ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Ümran UYGUNHacettepe ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Hamit KÖKSELHacettepe ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Ayhan ATLIHarran ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Yrd. Doç. Dr. A. Sabri ÜNSALHarran ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. İbrahim HAYOĞLUHarran ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Doç. Dr. K. Savaş BAHÇECİHitit ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Yrd. Doç. Dr. Önder YILDIZIğdır ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Yrd. Doç. Dr. Bayram YURTIğdır ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Şükrü KARATAŞİstanbul Aydın ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Beraat ÖZÇELİKİstanbul Teknik ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Dilek BOYACIOĞLUİstanbul Teknik ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Nazan TURHANİzmir Ekonomi ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Özlem TURGAYKahramanmaraş Sütçü İmam ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Yrd. Doç. Dr. Ahmet Levent İNANÇKahramanmaraş Sütçü İmam ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Yrd. Doç. Dr. Yalçın COŞKUNERKaramanoğlu Mehmetbey Üniversitesi  Gıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Yrd. Doç. Dr. Mehmet KÖTENKilis 7 Aralık ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Doç. Dr. Yusuf YILMAZMehmet Akif Ersoy ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. İbrahim EKİZMersin ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Mahir TURHANMersin ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Ali BATUMevlana ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Yahya Kemal AVŞARMustafa Kemal ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Zehra GÜLERMustafa Kemal ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Yrd. Doç. Dr. Emir Ayşe ÖZERMustafa Kemal ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Mehmet DEMİRCİNamık Kemal ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Nesimi AKTAŞNevşehir Hacı Bektaş Veli ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Zeliha YILDIRIMNiğde ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Metin YILDIRIMNiğde ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. M. Hikmet BOYACIOĞLUOkan ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Ahmet Faik KOCAOndokuz Mayıs ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Doç. Dr. Zekai TARAKÇIOrdu ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Alev BAYINDIRLIOrta Doğu Teknik ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Yrd. Doç. Dr. Ayşe Tülin ÖZOsmaniye Korkut Ata ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Aydın YAPARPamukkale ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Yrd. Doç. Dr. Serpil ÖZTÜRKSakarya ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Nihat AKINSelçuk ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Mustafa KARAKAYASelçuk ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Zeynep SEYDİMSüleyman Demirel ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Mihriban KORUKLUOĞLUUludağ ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Mustafa ÖZİLGENYeditepe ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Artemis KARAALİYeditepe ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Muhammet ARICIYıldız Teknik ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. İsmail Sait DOĞANYüzüncü Yıl ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Başkanı
Prof. Dr. Nafi ÇOKSÖYLERYüzüncü Yıl ÜniversitesiGıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Ü.
Prof. Dr. Kadir HALKMANGıda Teknolojisi DerneğiDernek Başkanı
Recep ÖZMETİNTMMOBYönetim Kurulu Üyesi
Petek ATAMANTMMOB Gıda Mühendisleri OdasıYönetim Kurulu Başkanı
Dr. Bediha DEMİRÖZÜTMMOB Gıda Mühendisleri OdasıYönetim Kurulu II. Başkanı
Serdar Alp SUBAŞITMMOB Gıda Mühendisleri OdasıYönetim Kurulu Sayman Üye
Fatmagül ÇIRATMMOB Gıda Mühendisleri OdasıYönetim Kurulu Yazman Üye
Dr. Şennur ÖZKAYATMMOB Gıda Mühendisleri OdasıYönetim Kurulu Üyesi
Sevda KARATMMOB Gıda Mühendisleri OdasıYönetim Kurulu Üyesi
Eylem Başak KAYA ÇETİNERTMMOB Gıda Mühendisleri OdasıYönetim Kurulu Üyesi
Prof. Dr. Aykut AYTAÇTMMOB Gıda Mühendisleri Odası / Hacettepe ÜniversitesiYönetim Kurulu Y. Üyesi / Gıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi
Fikret OKANTTMMOB Gıda Mühendisleri OdasıYönetim Kurulu Y. Üyesi
Nazan MARAŞTMMOB Gıda Mühendisleri OdasıYönetim Kurulu Y. Üyesi
Özlem SARIOĞLUTMMOB Gıda Mühendisleri OdasıYönetim Kurulu Y. Üyesi
Bahar OKYAYTMMOB Gıda Mühendisleri OdasıYönetim Kurulu Y. Üyesi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder